Discreet verpakt en bezorgd
100% Natuurlijke producten
Voor 23:45 besteld, direct verzonden
Review Logo7.3 @ Kiyoh
Keurmerk.infoBlog
0
0
Discreet verpakt en bezorgd
100% Natuurlijke producten
Voor 23:45 besteld, direct verzonden

Door NB Producten, 22 november 2022

Natuurlijk testosteron verhogen?

Testosteron is het mannelijk geslachtshormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat een jongen in de puberteit een man wordt. De stem wordt lager, er ontstaat lichaamsbeharing en het belangrijkste: de man wordt geslachtsrijp en krijgt interesse in seks. Dit is vaak ook het moment waarop je als man ontdekt of je op vrouwen of mannen valt of misschien wel allebei. Het mannelijk geslachtshormoon zorgt er ook voor dat je spieren zich goed ontwikkelen en dat je goed presteert bij lichamelijke inspanning. Daarom willen veel mannen een testosteron verhogend middel gebruiken om de hormoonspiegel een boost te geven. Als je dit overweegt is het aan te raden om te kiezen voor een middel met uitsluitend natuurlijke ingrediënten. Dit heeft namelijk een aantal belangrijke voordelen.

Het hormoon bij mannen en vrouwen

Het is een misverstand dat alleen mannen testosteron aanmaken. Ook vrouwen hebben testosteron in hun bloed. De concentratie is alleen bij vrouwen veel lager. Dat is ook logisch, want was dat niet zo dan zouden ze mannelijke kenmerken krijgen zoals baardgroei. Bij een transitie van vrouw naar man wordt bij de transgender mannelijk hormoon toegediend. Dit zorgt ervoor dat borsten niet ontwikkelen en dat de persoon bredere schouders krijgt en dat er baardgroei en andere lichaamsbeharing gaat ontstaan.

Wat zijn de symptomen van een laag testosterongehalte?

Er zijn verschillende aanwijzingen waaruit je als man de conclusie kunt trekken dat je een laag testosterongehalte hebt. De belangrijkste daarvan is een verminderd libido. Als je minder zin hebt in seks dan kan dat te maken hebben met het mannelijk geslachtshormoon dat onvoldoende in je lichaam aanwezig is. Maar er zijn meer symptomen die een aanwijzing zijn voor een te lage testosteronspiegel. Je kunt last hebben van

  • Minder vaak een nachtelijke ejaculatie
  • Minder intens orgasme
  • Nervositeit
  • Slaapgebrek
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Laag zelfbeeld

Natuurlijk kunnen deze symptomen ook een andere oorzaak hebben. Maar het is aan te raden om het testosterongehalte in het bloed te laten meten als je ook kampt met een laag libido.

Waarom daalt de testosteronspiegel bij mannen?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je als man te maken hebt met een verlaagd testosteron niveau. Het kan aangeboren zijn, niet alle mannen zijn even potent. Maar er kunnen ook andere oorzaken een rol spelen, zoals

  • Een lichamelijke aandoening
  • Stress
  • Te weinig slaap
  • Ongezonde levensstijl

te weinig slaap

Als er een lichamelijke aandoening een rol speelt dan is bezoek aan de huisarts en eventueel doorverwijzing naar een specialist natuurlijk aan de orde. Als een andere oorzaak zoals stress de oorzaak kan zijn, dan is het zaak om de oorzaak van de stress weg te nemen. Dat is natuurlijk niet altijd eenvoudig. Aan een ongezonde levensstijl kun je natuurlijk wel iets doen. Gezond eten, niet roken en matig alcohol drinken kunnen al een groot verschil maken. Als je je levensstijl aanpast of als je de oorzaak van stress en slapeloosheid weet op te lossen, zal je niet meteen resultaat bemerken. Je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen. Je testosteronspiegel moet de tijd krijgen om weer op peil te komen.

Wat is een gezond testosterongehalte?

Voordat je je zorgen gaat maken is het goed te weten welke waarde normaal is. Dit kun je laten meten via een bloedonderzoek. Soms doet de huisarts dit zelf. Zo niet dan kan hij of zij je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Een test wordt uiteraard alleen gedaan als je klachten hebt die op een te laag testosteron niveau kunnen wijzen. Maar wat is normaal en wat is te laag? Hier zijn gemiddelde waarden voor die je als richtlijn kunt aanhouden. Het testosteronniveau wordt uitgedrukt in nano-mol per liter bloed, afgekort nmol/L. Een gehalte van 12 nmol/L wordt gezien als normaal. Als het niveau lager is dan 8 nmol/L dan is er sprake van een ernstig tekort aan het mannelijk geslachtshormoon. Deze waarden gelden uiteraard voor mannen. Bij vrouwen komt het hormoon ook voor, maar uiteraard in een veel lagere concentratie. Als er testosteron verhogende middelen worden gebruikt dan wordt meestal een waarde van 15 nmol/L als doelstelling aangehouden.

Wat kan ik doen om mijn testosteron te verhogen?

Als blijkt dat het testosterongehalte in je bloed te laag is dan kun je een natuurlijk voedingssupplement gebruiken. Dit kan ondersteunen bij het verhogen van de spiegel in je bloed. Of je testosteron niveau daadwerkelijk hoger wordt verschilt van persoon tot persoon. Het voordeel van deze middelen is wel dat je ze zonder risico kunt gebruiken. Omdat er uitsluitend natuurlijke ingrediënten in zitten is het geen geneesmiddel. De middelen zijn vrij verkrijgbaar, een recept van een arts is niet nodig. Houd je wel altijd aan de voorgeschreven dosering. Lees voor gebruik de bijsluiter. Als je bijwerkingen ervaart moet je meteen stoppen met het middel. Zeker als je een aandoening hebt die mogelijk verhoogd risico geeft op bijwerkingen is het verstandig om eerst met je behandelend arts of de huisarts te overleggen voordat je een natuurlijke testosteron booster gaat gebruiken.

Tips voor een hoger testosteron

Als je geen testosteron verhogend middel wilt slikken, zijn er nog genoeg andere dingen die je kunt doen. We zetten ze voor je op een rijtje.

Zorg voor een gezond gewicht

Een gezond gewicht draagt bij aan een goede testosteronspiegel. Wil je je testosteron verhogen en je hebt overgewicht, probeer dan wat af te vallen. Dat doe je bij voorkeur niet door een crashdieet te gaan volgen, maar door gewoon gezond te eten en daarbij voldoende te bewegen. Je kunt naar de sportschool gaan en een passend trainingsschema laten opstellen. Laat daarnaast cardiotraining ook krachttraining in opnemen om voldoende spiermassa op te bouwen. Spieren in plaats van vet is natuurlijk altijd een positieve ontwikkeling. Uit meerdere studies blijkt dat als je zo’n 10% van je (over)gewicht verliest, dit kan leiden tot een toename van testosteron met 2,9 nmol/L. Maar zelfs als je maar 5% gewicht verliest kan daardoor je testosteron al verhogen met 2 nmol/L.

Een gezonde nachtrust

Let er op dat je voldoende slaapt. Een onregelmatig leefpatroon en weinig slaap hebben invloed op de aanmaak van testosteron bij mannen. Als je onregelmatig leeft gaat dit vaak ook gepaard met ongezond eten en daardoor overgewicht. Dit heeft allemaal invloed op het aanmaken van het mannelijk geslachtshormoon. Slik bij voorkeur geen slaapmedicatie maar probeer een regelmatig dag/nachtritme aan te houden en op vaste tijden te eten.

Verantwoord sporten

Als je wilt afvallen is het verstandig om naast een gezond voedingspatroon te hanteren ook te gaan sporten. Doe dit wel verantwoord. Fanatiek sporten werkt alleen maar averechts. Het is een fabeltje dat je testosteron toeneemt als je dagelijks uren in de sportschool te vinden bent waar je jezelf afbeult. Doe vooral krachttraining. Hierdoor bouw je meer spiermassa op en verbrand je vet. Als je op de weegschaal gaat staan dan zie je misschien geen spectaculaire afname van je gewicht. Maar op een speciale weegschaal die je vetpercentage en spiermassa meet zie je na verloop van tijd wel degelijk een verschil. Overmatige cardiotraining, fietsen, lopen en roeien, kunnen juist zorgen voor vermindering van de testosteron aanmaak. Cardio moet wel deel uitmaken van je trainingsschema. Zorg dat je ook per dag dat je traint andere spiergroepen aanspreekt. Zo kunnen je spieren na een training voldoende herstellen.

Gezond en gevarieerd eten

Natuurlijk is het een open deur. Een gevarieerd menu met gezonde ingrediënten is voor iedereen de beste keuze. Maar als je goed op je voeding let is de kans groter dat je testosteron niveau op peil is en blijft. Eet per dag minimaal 2 ons fruit en 250 gram groente. Varieer daar ook voldoende mee. Elke dag twee bananen eten is niet de bedoeling, net zomin als elke dag spinazie. Als je wilt afvallen is het een goed idee om advies te vragen aan een diëtist. Hij of zij kan je menusuggesties doen zodat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

Gevarieerd eten

Deze stoffen zijn belangrijk

Wil je je testosteron verhogen? Dan is het belangrijk dat je van een aantal stoffen voldoende binnenkrijgt. Zo toont onderzoek aan dat een tekort aan vitamine D kan leiden tot een laag testosteron gehalte. Ook mineralen als magnesium en zink hebben hier invloed op. Als je een supplement wilt gebruiken, let er dan op dat je niet meer dan 150% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt. Een ‘overdosis’ aan vitaminen en mineralen heeft geen effect. Dit kan in bepaalde gevallen zelfs gevaarlijk zijn.

Maak geen te groot issue van je testosteron

Als je graag een kind wilt dan moet je hormoonhuishouding natuurlijk op orde zijn. Als je problemen ervaart zoals een erectiestoornis kan dit te wijten zijn aan testosteron tekort. Als zwanger worden niet lukt of als je problemen hebt met het krijgen van een goede erectie kan een bezoek aan de huisarts een goed idee zijn. Hij of zij kan met je doornemen wat mogelijke oorzaken zijn. Als aanpassing van je leefstijl niet voldoende helpt kan een vruchtbaarheidsarts of uroloog verder kijken wat er mogelijk aan de hand is. Pas altijd op met het ‘zomaar’ willen verhogen van je testosteronspiegel. Te veel testosteron kan uiteindelijk leiden tot nadelige effecten voor je gezondheid.

 

Reageer

Comment form Text

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking